کد مطلب:303517 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

متانتش در تدریس
در تفسیر امام حسن عسكری علیه السلام نقل شده كه آن حضرت فرمود:

زنی بر حضرت صدیقه طاهره علیهاسلام وارد شد و چند مسئله از وی سئوال كرد.

و جواب مسائل خود را دریافت نمود چون تعداد مسئله های آن زن به ده رسید خجالت كشید باز هم سئوال كند عرض كرد دیگر شما را بیش از این خسته نكنم آن حضرت فرمود: مانعی ندارد هرچه می خواهی سئوال كن آیا اگر كسی قبول كند بار سنگینی را برای كسی بالای بام ببرد و در عوض صدهزار دینار مزد بگیرد بر او سنگین است؟ آن زن عرض كرد خیر. فاطمه علیهاسلام فرمود من برای هر مسئله كه به تو یاد می دهم پاداش من بیشتر است از اینكه زمین تا عرش اعلاء از لؤلؤ پر شود.

پس سزاوار است كه بر من ثقیل نباشد و من از پدرم رسول خدا (ص) شنیدم كه علما از شیعیان ما محشور می شوند به اندازه علمشان و كوششان در ارشاد بندگان خدا و بر آنها حُلّه ها و خلعت های نور بپوشانند و بسا باشد كه یكی را هزار حُلّه از حُلّه های نور بپوشانند. [1] .

چرا چنین نباشد كه رسول خدا (ص) به علی علیه السلام فرمود:

یا علَی لاَنْ یهدی اللَّهُ بكَ رَجُلاً واحداً خیرٌ لَكَ مِن الّدنیا و ما فیها. [2] .

ای علی اگر به وسیله تو یك نفر هدایت شود بهتر است برای تو از دنیا و آنچه در آن است.

آری زهرا علیهاالسلام همه چیزش برای خدا بود و به دنبال رضای پروردگارش بود كه راضیه اش لقب دادند و او از علم مخزون و مكنون الهی بهره مند بود و دانش او دانش الهی و لدنّی بود از آن دانش بیكران تشنگان معرفت را به قدر لیاقت و استعداد سیراب می كرد و لذت می برد كه به محتاجان علم و دانشجویان، علم و دانش بیاموزد زنان جهان باید افتخار كنند كه چنین بانویی را الگوی مناسب خود در تمام مراحل زندگانی قرار دهند. پس باز هم باید بگوییم كه وای بر آنان كه از سر كینه و عداوت حضرت زهرا علیهاسلام را الگوی زنان امروز ندانند.


[1] رياحين الشريعه ج 131 / 2.

[2] منيةالمريد/8.